Verpleegkundigen

Onze rol

De ultieme schakel met de patiënten, het essentiële radertje voor de kwaliteit en veiligheid van de zorgverlening, het kloppend hart van een multidisciplinair team: de rol van de verpleegkundige omvat met name de evaluatie, de primaire diagnose, de planning, de interventie en de coördinatie van de verpleegkundige zorg voor de patiënten, de hele duur van het zorgproces en mét oog en oor voor de familie.  

“Zorg dragen voor kinderen, dat is het toedienen van zorg die soms zeer complex is, maar dat is ook die kinderen helpen om hun situatie te begrijpen. Hun realiteit motiveert ons om onze technieken te blijven ontwikkelen en delen.” 

 

HUDERF formation infirmier

Focus

Bij HUDERF blijf je een hele loopbaan bijleren: op het terrein bij collega’s en via contact met patiënten, maar ook dankzij de continue opleiding die geïntegreerd is in het loopbaantraject van de verpleegkundigen. De procedures evolueren, de praktijken worden geperfectioneerd, de technologieën veranderen. De hulpmiddelen en de ondersteuning die de Afdeling Verpleegkunde ter beschikking stelt, bevestigen dit engagement dat essentieel is om in alle veiligheid hoogkwalitatieve zorg te garanderen, maar ook om de medische en institutionele ontwikkeling te ondersteunen.

Onderzoek

De verpleegkundigen werken mee aan het klinisch en fundamenteel medisch onderzoek van HUDERF, dankzij hun specifieke kennis en hun beroepservaring, en dit voor de diagnostische, therapeutische en preventieve aspecten van de ziekten van kinderen en jongeren. HUDERF biedt actieve ondersteuning voor verpleegkundig onderzoek: actieonderzoek, jaarafsluitende opdracht, scriptie voor een master in volksgezondheid of medewerking aan scripties en thesissen van studenten geneeskunde, actieonderzoek, …     

Image
enseignement

Opleiding

Positieve beïnvloeding van de wijze waarop we de verpleegkundige praktijk beoefenen, begint bij het delen van good practices en van expertise die we in HUDERF verwerven, om de evolutie van de verpleegpraktijk en de kwaliteit van de pediatrische opleiding te bevorderen.