Foto UKZKF
FRNLEN

>>Voedseldriehoek

VoedseldriehoekVanaf de geboorte moeten bepaalde regels worden gevolgd voor een gezonde voeding. Deze regels berusten op stevige wetenschappelijke gegevens en worden concreet weergegeven in een voedseldriehoek. De basis wordt gevormd door voedingsmiddelen die men naar believen kan eten zonder gevaar voor de gezondheid. zodat men de gevaren vermijdt die te maken hebben met de onevenwichtige voeding als men te veel voedingsmiddelen eet die zich bovenaan de driehoek bevinden (te vette voedingsmiddelen, te veel zout of te veel suiker met te snelle resorptie).

Wist u dat :

Zetmeelhoudende stoffenU zonder zetmeelhoudende stoffen (granen, aardappelen, ...)...

... gebrek aan energie hebt.
Toch worden deze voedingsmiddelen dikwijls gecombineerd met gevaarlijke dikmakers (mayonaise, allerhande sauzen...). Van deze "garnituur" mogen slechts zeer matige hoeveelheden worden gebruikt.

Fruit en groentenU zonder fruit en groenten...

... tekort hebt aan vitaminen (belangrijk voor de groei en de stofwisseling) en aan vezels.
Vezels zijn van essentieel belang voor de darmtransit en samen met de hoeveelheid vloeistof die dagelijks wordt gedronken bepalen ze het ritme van de cellen.

MelkproductenBij onvoldoende melkproducten...

... uw beendergestel risico loopt door gebrek aan calcium.
Wist u dat een goed skelet voor het leven wordt gevormd in de kinder- en jeugdjaren. Vooral vrouwen, die dikwijls lijden aan osteoporose na de menopauze, moeten voldoende melkproducten gebruiken tijdens hun hele leven. In 1 liter melk zit net zoveel calcium (300 mg) als in twee yoghurts, 300 gr kwark of 30 gr emmenthal.

Vlees, gevogelte en eierenVlees, gevogelte en eieren belangrijk zijn voor de spieren en de opname van ijzer.

Als het kind de voorkeur geeft aan een vegetarisch regime, wordt toch aanbevolen eiwitten, vis of gevogelte te eten. Een hoe veelheid zo groot als de handpalm van het kind moet als dagelijkse hoeveelheid vlees worden genomen.

VetstoffenOok vetstoffen een belangrijke rol spelen...

... voor het transport in het bloed van in vet oplosbare vitamines (vitamine A "zicht", D "gebeente", E "antioxydant" en K "stolling"). Men gebruikt bij voorkeur plantaardige vetten.

SuikersSuikers met mate gebruikt moeten worden.

Twee bolletjes roomijs (of beter nog sorbet) maar enkel na een spelletje voetbal, een wandeling of een fietstocht ! Suikers moeten altijd gepaard gaan met fysieke activiteit.

DrinkenDrinken !

U anderhalve liter gewoon water per dag moet drinken (waarom er niet wat citroensap aan toegevoegen of een schijfje citrusvrucht). Uitzonderlijk maximaal een busje "frisdrank" per dag en dan nog in de minst schadelijke versie, namelijk light !

De televisieDe grootste vijand van het kind met overgewicht de televisie is !

De televisie belet elke fysieke activiteit. Ze gaan daarbij van alles eten en worden blootgesteld aan publiciteit voor suikers, snacks en frisdranken met suikers.

De 3 'C'De 3 "C"

Men kinderen snel moet leren dat er meer is dan de 3 "C" (chocolade, chips en coca) wat smaken betreft, en er zo veel mogelijk gevarieerd moet worden.

DrankenDe temperatuur van dranken belangrijk is !

De temperatuur moet 37 graden zijn. Te veel opwarmen vernietigt de vitamines, de lactose karameliseert en de proteïnes worden onbruikbaar. Het is aanbevolen de fles goed te schudden om een homogene temperatuur te verkrijgen vooral als de fles is opgewarmd in de microgolf (opgelet voor verbranding !).