Sinds zijn oprichting in 1986, werkt het kinderziekenhuis in het belang van het kind. Wij geloven dat alleen actieve benadering van verbetering, samenwerking en respect kunnen de kwaliteit en betrouwbaarheid die wij onze patiënten willen garanderen bereiken. Deze waarden bepalen ons en worden weerspiegeld in onze missies van zorg, patiëntondersteuning; maar ook in onze missies voor gezondheidseducatie en onze onderzoeks- en onderwijsmissies.
In juli 2019 werd het Kinderziekenhuis erkend voor de kwaliteit en betrouwbaarheid van de diensten en de zorg voor kinderen, jongeren en hun families door een internationaal erkende organisatie, Accreditation Canada, die het ziekenhuis een gouden erkenning verleent.
Sinds 2015, zijn we begonnen met een accreditatieproces voor al onze activiteiten. Verankerd in een culturele benadering van kwaliteit en veiligheid, maakt het accreditatieproces deel uit van de ontwikkelingsstrategie in de lange termijn van het Kinderziekenhuis. Het accreditatie heeft als doel om ons proces van kwaliteitsverbetering te ondersteunen en te consolideren met concrete maar progressieve actieplannen. De externe evaluatie van Accreditatie Canada International meet het kwaliteitsbeleid van het ziekenhuis in overeenstemming met internationaal erkende normen.
In de praktijk, delen de teams goede werkwijzen om de manier van werken van de ene dienst naar de andere te harmoniseren. De geïmplementeerde acties worden gemeten om deze constant te verbeteren. Het ziekenhuis gaat van een orale traditie naar een schriftelijke formalisatie van procedures, besluitvormingsprocessen, het functioneren van besluitvormende organen, enz. Op het gebied van patiëntenzorg, maar ook op het gebied van de organisatie van het ziekenhuis.
2015 : Gap Analysis : Sinds de "Gap Analysis" zijn in elke afdeling werkgroepen opgericht om de actieplannen te concretiseren en nieuwe procedures en werkwijzen te implementeren.
December 2018 : Het zogenaamde gesimuleerde bezoek vond plaats in december 2018. De eerste resultaten maakten het mogelijk om de acties te consolideren en te heroriënteren om klaar te zijn voor het accreditatiebezoek.
Juni 2019 : Toekening van een gouden accreditatie aan het ziekenhuis. Tijdens het bezoek werden niet minder dan 1973 criteria geanalyseerd. De inzet van het personeel om patiënten op gepaste wijze te ontvangen en zich te mobiliseren om de kwaliteit en de betrouwbaarheid te verbeteren, werd door de experten sterk benadrukt. Het Kinderziekenhuis heeft zijn label voor 3 jaar, waarna het opnieuw geëvalueerd zal worden.
Vanuit een organisatorisch oogpunt is er een team dat zich toelegt op risicobeheer en voortdurende verbetering van onze zorgaanbiedingen, de Kwaliteits- en Veiligheidseenheid. De team werkt met de teams in de verschillende diensten en met een kwaliteitscommissie die toezicht houdt op de uitvoering van het kwaliteitsbeleid in het ziekenhuis.
Verschillende specifieke continue verbeteringsgroepen bestaan uit multidisciplinaire teams die experts zijn in hun vakgebied en deze articulatie aanvullen en actie ondernemen op specifieke thema's. Indicatoren voor voortdurende verbetering worden op alle niveaus, inclusief governance, gecommuniceerd voor geïnformeerde en kwalitatieve besluitvorming.